داده کاویداده کاوی و شبکه های اجتماعی

معیارهای تحلیل رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی

همانطور که در مطلب قبل بیان کردیم تحلیل رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین مباحث در داده کاوی شبکه های اجتماعی است. رفتارهای زیادی در کاربران شبکه های اجتماعی وجود دارد. ما سعی میکنیم مهمترین این رفتارها را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از مهمترین رفتارها کاربران در شبکه های اجتماعی، رفتار لینک دهی کاربران (linking behavior) است. در واقع این رفتار کاربر مشخص میکند که شبکه اجتماعی چگونه شکل گرفته است. همانطور که قبلا بیان کردیم، شبکه اجتماعی در قالب یک گراف است که نودهای گراف کاربران شبکه اجتماعی هستند و یال های گراف، ارتباطات بین نودها هستند. و از آنجایی که یال ها توسط کاربران در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد اگر ما بتوانیم رفتار لینک دهی کاربران را تحلیل کنیم می توانیم شیوه لینک دهی در شبکه اجتماعی را تحلیل کنیم. به همین خاطر تحلیل رفتار لینک دهی کاربران از مهمترین رفتارهای است که در شبکه های اجتماعی به آن توجه می شود.
دو معیار مهمی که برای تحلیل رفتار کاربران در حوزه لینک دهی در شبکه های اجتماعی استفاده می شود ، تعدی پذیری یا انتقال پذیری (transitivity) و عمل متقابل (reciprocity).

پیش از معرفی این معیارهای مهم در تحلیل رفتار کاربران نیاز است تا یک نکته مهم در مورد آنها بیان کنیم. نکته مهم آن است که نوع شبکه اجتماعی در نوع محاسبه و بررسی تحلیل آنها تاثیر گذار است. در این مطلب ما شبکه های اجتماعی رو از دیدگاه مختلف بررسی کردیم یک نگاه تقسیم بندی شبکه های اجتماعی بر اساس جهت بود، که شبکه های اجتماعی را به دو دسته تقسیم می کرد ۱- شبکه های اجتماعی جهت دار و ۲- شبکه های اجتماعی بدون جهت. در صورتی که در این موارد ابهام دارید می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

رابطه معیار های تعدی پذیری یا انتقال پذیری (transitivity) و عمل متقابل (reciprocity) و انواع شبکه ها به صورت زیر است

  • معیار تعدی پذیری : بر روی شبکه های جهت دار و بدون جهت قابل اعمال است
  • معیار عمل متقابل : تنها بر روی شبکه های جهت دار قابل اعمال است

در مطلب بعدی بیشتر در مورد این معیارها توضیح می دهیم

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن