الگوریتم رقابت استعماریالگوریتم های تکاملیهوش مصنوعی

جمعیت اولیه مسئله فروشنده دوره گرد در الگوریتم رقابت استعماری

ما در مطلب قبلی در مورد جمعیت اولیه مسئله دوره گرد در الگوریتم رقابت استعماری صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم جمعیت اولیه در مسئله فروشنده دوره گرد در الگوریتم رقابت استعماری رو بررسی می کنیم.
از آنجایی که جمعیت در الگوریتم رقابت استعماری به معنای کشور است، پس ما باید یک سری کشور رو تولید کنیم. یک نگاه کوچیک به تعریف کشور می ندازیم. هر کشور (جواب مسئله) دارای چندین ویژگی اجتماعی-سیاسی است، و مجموعه این ویژگی ها قدرت آن کشور را مشخص میکند. در دنیایی واقعی این ویژگی ها عبارتند از فرهنگ، زبان، ساختار اقتصادي و …. در شکل زیر یک کشور نمایش داده شده است. (برای اطلاعات بیشتر می تونید مطلب جمعیت اولیه در الگوریتم رقابت استعماری رو مطالعه کنید)

فروشنده دوره گرد

مسئله فروشنده دوره گرد: صورت مسئله اینکه ما تعدادی شهر داریم که فاصله بین شهرهای مقدار مشخصی است. در مسئله فروشنده دوره گرد قصد داریم مسیری را پیدا کنیم که دو ویژگی زیر رو داشته باشه

  1. همه شهرها  رو دقیقاً یک بار طی کنیم و به نقطه شروع برگردیم
  2. کم هزینه‌ترین مسیر باشه

مثال زیر رو در نظر بگیرید.

توی شکل بالا هر حرف نماینده یک شهر است و فاصله بین شهرها با اعداد مشخص شده است است. مثلا فاصله بین دو شهر A و  B برابر ۲۴  است. کشور در اینجا میشه یکی از جواب های مسئله ما و هر یک از ویژگی های اون میشه اینکه به کدوم شهر بریم. به عنوان نمونه کشور زیر رو در نظر بگیرید

فروشنده دوره گرد
کشور بالا یعنی چی: ویژگی اول کشور A است، یعنی فروشنده ما شهر اولی که رفته شهر A است، ویژگی دوم کشور E است، یعنی فروشنده از شهر A به شهر E رفته، ویژگی سوم D هستش، یعنی فروشنده در گام سوم از شهر E به شهر D رفته و همین طور تا انتها

در نتیجه جمعیت اولیه برای این مسئله به صورت زیر میشه (اگر شیوه نمایش جمیعت اولیه در شکل زیر برای شما ابهام دارد می تونید مطلب جمعیت اولیه در الگوریتم رقابت استعماری رو مطالعه کنید)

فروشنده دوره گرد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن