الگوریتم کلونی مورچگانالگوریتم های تکاملیهوش مصنوعی

آموزش الگوریتم کلونی مورچگان S-ACO – قسمت سوم

همانطور که در مطالب قبلی بیان کردیم ، الگوریتم SACO  دارای ۴ گام است که عبارتند از:
•    حرکت مورچه از سمت لانه به سمت غذا برای پیدا کردن مسیر
•    حرکت مورچه از سمت غذا به سمت لانه و به روز رسانی فرمون مسیر
•    به روز رسانی فرمون ها بر اساس میزان کیفیت مسیر
•    تبخیر فرمون
گام اول رو در این مطلب به تفصیل بهش پرداختیم و گام دوم را نیز در این مطلب کامل توضیح دادیم
در این مطلب، گام سوم الگوریتم SACO که “به روز رسانی فرمون ها بر اساس میزان کیفیت مسیر” را بررسی می کنیم.
همانطورکه بیان کردیم در الگویتم SACO مورچه های مصنوعی هنگام برگشت مسیری رو که از لانه تا غذا طی کرده اند را به یاد دارند (آن را در حافظه خود ذخیره کرده اند). مورچه های مصنوعی همچنین هزینه این مسیر را نیز محاسبه کرده اند و آن را نیز ذخیره کرده اند . (هزینه هر چیزی می تونه باشه، مثلا طول مسیر طی شده از لانه تا غذا)
با استفاده از این داده ها مورچه های مصنوعی می توانند هزینه مربوط به مسیرهای متفاوتی که تا حالا طی نموده اند و به غذا رسیده اند را با یکدیگر مقایسه کنند و کیفیت یک مسیر را نسبت به بقیه مسیرهای که تا حالا کشف کرده اند را تعیین کنند. همانطور که قبلا بیان کردیم وقتی مورچه ها تنها در مد حرکتی برگشت هستند بر روی مسیر فرمون می پاشن. میزان پاشیدین فرمون روی مسیر به کیفیت مسیر که محاسبه کردن بستکی داره. هر چه کیفیت مسیر بهتر باشه میزان فرمونی که روی مسیر می پاشن بیشتر و برعکس هر چه کیفیت پایین تر باشه، میزان فرمون کمتری روی مسیر می پاشن. (اطلاعات کامل در مورد انواع مد حرکتی مورچه ها در این مطلب می تونید مطالعه کنید)

از آنجایی که پاشیدن فرمون بر روی مسیر وابسته به کیفیت مسیر است، باعث می شود که مورچه های مصنوعی به سمت بهترین مسیر (کوتاه ترین مسیر) از لانه تا غذا متمایل شوند. به عبارت دیگر هر چه یک مسیر کوتاهتر باشد، در نتیجه کیفیت مسیر بهتر است و مقدار بیشتری فرمون روی آن می پاشند و در به تبع آن احتمال انتخاب آن مسیر توسط سایر مورچه های مصنوعی بیشتر می شود، که این امر باعث می شود که در نهایت کوتاه ترین مسیر توسط مورچه های مصنوعی انتخاب گردد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن