آموزش فرآیند کاویفرآیند کاویکشف فرآیند

مزیت ها و معایب مدلسازی فرایند به کمک Petri nets

در چند مطلب قبلی مثال ها و نکاتی را در مورد Petri net بیان کنیم. در این مطلب قصد داریم بحث Petri net  را جمع بندی کنیم. مورد همانطور که بیان شد Petri net بر اساس اصول قوی تئوری پیاده سازی شده است، بعلاوه اینکه می تواند همروند در فرایند ها را به خوبی نمایش دهد. به همین خاطر به یکی از مهمترین روش های مدل سازی فرایند ها تبدیل شده است. یکی دیگر از مزیت های مدل سازی فرایند ها با کمک Petri net این است که مدل تولید شده بسیار کوچک و جمع و جور می باشد.
در کنار این مزایا، Petri net معایبی را نیز دارد که از مهمترین آنها این است که

  • جنبه های زمانی در آن وجود ندارد (time-related aspects)
  • جنبه های داده ای در آن وجود ندارد (data-related aspects)

تلاش های برای ایجاد مدل های از Petri nets ارائه شده است، تا بتواند این نقص ها را تحت پوشش قرار دهد. یکی از این مدل ها شبکه Petri nets رنگ شده (Colored Petri nets) نامیده می شود. این مدل در واقع توسعه یافته Petri nets  است که جنبه های زمانی و داده ای به آن اضافه شده است.
اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، در Colored Petri nets  اطلاعات مربوط به داده همراه با token می باشد. (در  Petri nets   معمولی token هیچ اطلاعات را با خود به همراه نداشت). به علاوه اینکه یک متغیر زمان نیز در token تعبیه شده است. این متغیر زمانی اولین زمانی که token می تواند مصرف شود را مشخص میکند. در Colored Petri nets، انتقال ها می توانند یک زمان را به عنوان تاخیر در تولید token ایجاد کنند. که با کمک همین تاخیر می توان زمان های سرویس دهی و زمان های انتظار را مدل سازی کرد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد در Colored Petri nets این است که می توانیم چندین انتقال را با هم ترکیب کنیم و یک زیر فرایند ایجاد کنیم. این قابلیت، زمانی که مدل ما بسیار بزرگ است، بسیار به کمک طراحان می آید و می توانند مدل خود را با تعیین زیر فرایندها ساختارمند نمایش دهند.

در مطالب بعدی سایر انواع مدل سازی فرایند ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن