آموزش فرآیند کاویفرآیند کاویکلیات فرآیند کاوی

مدل سازی فرآیندهای کسب و کار petri nets

همانطور که قبالا بیان کردیم. مدل سازی فرآیندهای کسب و کار به صورت خلاصه میشه اینکه ما اون چیزی رو که در یک کسب و کار داره رخ می‌دهد رو در قالب یک سری فرمول‌ها و نمادها نمایش بدیم تا بتونیم یک دید از کسب و کار رو داشته باشیم. در مطلب قبلی ما سیستم انتقال یا transition systems رو بررسی کردیم و در این مطلب قصد داریم Petri nets رو معرفی کنیم. انواع مدل سازی های فرایند عبارتند از

  • سیستم انتقال یا transition systems
  • Petri nets
  • BPMN
  • C-nets
  • EPCs
  • YAWL
  • درخت فرایند یا process trees

Petri nets قدیمی ترین و بهترین زبان مدل سازی فرآیندهای کسب و کار می باشد. با کمک Petri nets می توانیم همزمانی و همروندی بین فرایند ها را به خوبی نمایش دهیم. یکی دیگر از مزیت های Petri nets قابلیت درک بالای مدل سازی آن می باشد. به عبارت دیگر المان های گرافیکی که در Petri nets برای مدل کردن فرایند استفاده می شود ، ساده و قابل فهم هستند. همین مزیت ها باعث شده است که Petri nets به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد و بسیاری از تکنیک های آنالیز کسب  و کار از این مدل استفاده میکنند.
همانند سیستم انتقال یا transition systems، با یک مثال مطلب رو ادامه می دیم. مثال زیر رو در نظر بگیرد

مدل سازی فرآیندهای کسب و کارمدل سازی فرآیندهای کسب و کار : مثالی از Petri net

همانند سیستم انتقال، Petri net هم یک گراف است که از دو بخش تشکیل شده است ۱- places  ۲- transitions. همانطور که در شکل مشخص است places   با دایره مشخص شده است و transitions با مربع نمایش داده شده است. یک مفهوم دیگر در Petri net وجود دارد به اسم token یا نشانه. وضعیت  Petri net  توسط همین token مشخص می شود، token بین places  جابجا می شود در شکل بالا token در نقطه شروع قرار دارد.

هر place ی که token در آن باشد به عنوان place علامت گذاری شده شناخته می شود. در شکل بالا تنها place نشانه گذاری شده، place شروع است.

توی این مطلب با کلیات Petri Nets آشنا شدیم در مطلب بعدی جزییات بیشتری رو از این مدل ارائه خواهیم کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن