داده کاویداده کاوی و شبکه های اجتماعی

داده کاوی شبکه اجتماعی با استفاده از معیارهای شبکه اجتماعی

توی این مطلب و چند مطلب بعدی قصد داریم داده کاوی شبکه اجتماعی از نگاه  معیارهای که در اینگونه شبکه مطرح می شود، بررسی کنیم.
فرض کنید ما یک شبکه اجتماعی دارم که رابطه بین افراد بر اساس دوستی است، بعلاوه اینکه این شبکه هم با ساختار محبوب گراف نمایش داده می شود. در این صورت همانطور که قبلا بیان کردیم گره های گراف همان افراد شبکه اجتماعی خواهند بود و یال های گراف ارتباط دوستی بین افراد خواهد بود.

قبل از بیان معیارهای بررسی یک شبکه اجتماعی، چند تا سوال مطرح میکنیم:

  1. چگونه می توانیم افراد تأثیر گذار در شبکه اجتماعی را مشخص کنیم؟
  2. چه الگوهای رفتاری دوستی در بین افراد وجود دارد؟
  3. کاربران like-minded چه کسانی هستند و چگونه می توانیم آنها را پیدا کنیم؟ مفهوم like-minded در شبکه های اجتماعی به معنای افرادی است که دارای رفتارهای یکسانی هستند. به عبارت دیگر افرادی که شبیه یکدیرگ هستند

پاسخ به هر یک از سوالات بالا، رو میتونیم معادل یک  معیار توی شبکه های اجتماعی بدونیم. به عنوان مثال پاسخ سوال اول معادل مفهوم centrality در شبکه های اجتماعی است. دقت داشته باشید که مفهوم centrality یک مفهوم نحصر به فرد نیست و می تونیم centrality  را از دیدگاه های مختلف تعریف کنیم. از این رو می‌توانیم انواع مختلفی از نود های  مرکزی (افراد تاثیر گذار شبکه اجتماعی) رو مشخص کنیم.

برای بقیه سوالات هم معیارهای معادل می تونیم تعریف کنیم که توی مطالب بعدی به تفصیل همه رو بیان میکنیم.
مهم‌ترین معیارهای که ما در موردش صحبت می‌کنیم معیارهای مربوط به تعیین نودهای مرکزی، سطح ارتباط بین افراد، افراد مشابه در شبکه اجتماعی هستش.

منتظر مطالب بعدی ما باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن