آموزش فرآیند کاویفرآیند کاویفرآیند کاوی برای مدیرانکلیات فرآیند کاوی

اهمیت مدل فرایند در کسب و کار ها

ما تا حالا زیاد کلمه مدل سازی فرایند رو به کار بردیم اینجا قصد داریم این مفهوم رو بیشتر توضیح بدهیم و یکم در موردش صحبت کنیم و بگیم این مفهوم از چطور و از کجا شکل گرفت.
مدل کردن فرایند به صورت خلاصه میشه اینکه ما اون چیزی رو که در کسب و کارمون داره رخ می ده رو در قالب یک سری فرمول و نماد نمایش بدیم تا بتونیم یک نگرش کلی از آنچه در واقعیت رخ میدهد رو داشته باشیم. با توجه به اینکه فرمول ها و نمادهای مختلفی برای مدل کردن فرایند ها وجود دارد، در نتیجه ما انواع مختلفی از مدل های یک فرایند رو ارائه بدیم. مهمترین این نمونه ها عبارتند از

  • سیستم انتقال یا transition systems
  • Petri nets
  • BPMN
  • C-nets
  • EPCs
  • YAWL
  • درخت فرایند یا process trees

اینها اسم‌های انواع مدل سازی هستند که هر کدوم شون یک کاربرد خاص خودشون رو دارن، و همچنین یک سری معایب و مزایا. در چند مطلب آینده هر یک از مدل‌سازی رو به صورت دقیق همراه با نمونه ها، کاربردها، مزیت ها و معایب شون بررسی میکنیم. هدف اینکه که مدیران کسب و کار بتونن بر اساس اطلاعات ارائه شده بهترین نوع مدل سازی رو برای اهداف مورد نظرشون انتخاب کنن.
یک نگاهی بندازیم به مباحث مهم در حوزه کسب کار و نقش مدل فرایند در اون

  • در سال های ۱۷۲۳–۱۷۹۰  بحث تقسیم کار بسیار مورد توجه بوده است
  • در سال های ۱۸۵۶–۱۹۱۵  بحث اصول مدیریت علمی در کسب و کارها مورد توجه بوده است
  • در سال های ۱۸۶۳–۱۹۴۷ بحث خط تولید (production line) در در حجم بالای تولید مورد توجه بوده است

از حدود سال  ۱۹۵۰ که کامپیوتر و ارتباطات دیجیتالی وارد دنیایی کسب و کار شد، تغییرات و بهبود های زیادی در کسب و کارها ایجاد گردد. به طوری که در دنیای امروزه نوآوری در انجام محاسبات و ارتباطات مربوط به کسب و کار، با استفاده از فناوری های جدید یک مزیت رقابتی بسیار مهم است.  استفاده از تکنولوژی‌های جدید باعث شده ست که فرایند های کسب و کار بسیار پیچیده گردند، و وابستگی آنها به سیستم های اطلاعاتی بیشتر گردد. این پیچیدگی باعث شده است که مدل کردن فرایند یه عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از موفقیت کسب و کار ها تبدیل شود. این نقطه را می توان محلی برای ورود مدل فرایند به حوزه کسب و کار دانست.

همانطور که بیان کردیم مدل سازی فرایند ها به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند یک نگاه کلی از آنچه رخ می‌دهد را داشته باشند.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن