داده کاویداده کاوی و شبکه های اجتماعی
افراد مشهور شبکه اجتماعی – معیار مرکزیت Closeness
ما تا حالا چند تا معیار برای تعیین افراد مشهور شبکه اجتماعی معرفی کردیم. در لیست زیر به آنها اشاره شده است
- درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی (Centrality)
- مرکزیت بردار ویژه در داده کاوی شبکه اجتماعی (Eigenvector centrality)
- مرکزیت PageRank در داده کاوی شبکه اجتماعی
- افراد مهم شبکه اجتماعی – معیار مرکزیت Betweenness
برای تعیین افراد مشهور شبکه اجتماعی با کمک معیار مرکزیت Closeness ، ابتدا باید کوتاهترین فاصله بین هر جفت گره رو در گراف شبکه اجتماعی محاسبه میکنیم. از این رو ابتدا کوتاهترین مسیر رو تعریف کنیم . فرض کنید شما یک شبکه دوستی دارید(مانند شکل زیر).
توی شبکه بالا بین دوتا گره ۶ و ۲ چندتا مسیر وجود دارد که در ادامه نمونه های از اونها اومده
- از گره ۶ بریم گره ۴ و بعد بریم گره ۲
- از گره ۶ بریم گره ۳ و بعد بریم گره ۸ و بعد بریم گره ۴ و بعد بریم گره ۲
- از گره ۶ بریم گره ۳ و بعد بریم گره ۴ و بعد بریم گره ۲
- و …
همانطور که مشخصه بین دوتا گره کلی مسیر می تونه وجود داشته باشد ولی یک مسیر هست که کوتاه ترین مسیر است. در این شکل نزدیک ترین فاصله اندازه اش ۲ است یعنی نزدیک ترین مسیر برای رفتن از گره ۶ به گره ۲، دوتا یال وجود داره.
بر اساس معیار مرکزیت Closeness، افراد مشهور شبکه اجتماعی افرادی هستند که متوسط کوتاه ترین مسیر آنها نسبت به سایر گره ها کمتر باشد. بزارید یکم بیشتر توضیح بدیم.
همون طور که از اسم این معیار مرکزیت مشخص است، گره مهم گره ای است که بیشترین افراد را در شبکه اجتماعی با کمترین واسطه بشناسد. در دنیای واقعی هم همین طور است هر چه یک نفر، افراد بیشتری را به صورت مستقیم یا با تعداد واسطه کمتر بشناسید، فرد مهمتری است.
تا اینجا ما معیارهای را بررسی کردیم که هدف آنها تعیین افراد مهم در شبکه های اجتماعی بود، ما می توانیم این دیدگاه رو گسترش بدهیم و به جای پیدا کردن افراد مهم، گروه های مهم در شبکه های اجتماعی را پیدا کنیم. در مطالب بعدی به بررسی این گونه معیارها می پردازیم.