داده کاویداده کاوی و شبکه های اجتماعی
درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی (Centrality)
همونطور که در مطلب قبل گفتیم قصد داریم چندین معیار مهم و پر ارزش رو توی شبکه های اجتماعی بررسی کنیم. در اولین گام به معرفی درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی بپردازیم.
در این مطلب علاوه بر معرفی معیار، مثالها و اهمیت معیار را نیز بررسی میکنیم.
تعریف ساده از معیار مرکزیت یا Centrality : مرکزیت به معنای این است که یک گره در یک شبکه اجتماعی چقدر مهم است، یا به عبارت دیگر گره های مهم در شبکه اجتماعی کدام گره ها هستند. همانطور که در مطلب قبل بیان کردیم ما می توانیم انواع مرکزیت را تعریف کنیم در نتیجه می توانیم انواع گره های مفید را در شبکه اجتماعی مشخص کنیم.
در این مطلب اولین نوع مرکزیت (گره های مهم) را با عنوان درجه مرکزیت معرفی میکنیم. در شبکه اجتماعی ارتباط بین افراد میتواند بدون جهت باشد یا جهت دارای باشد (برای کسب اطلاعات دقیق تر این مطلب رو مطالعه کنید). توی این دون شبکه معیار درجه مرکزیت یکم با هم فرق میکند
شبکه اجتماعی با ارتباطات بدون جهت: توی یک شبکه اجتماعی مبتنی بر دوستی، ارتباط دوستی بین افراد بدون جهت است، یعنی وقتی X دوست Y است، بر عکس رابطه هم درست است یعنی Y هم دوست X است. در این نوع شبکه های مرکزیت به صورت زیر است
- درجه مرکزیت: در دنیای واقعی افرادی که دارای ارتباطات زیادی هستند افرادی مهم هستند. در شبکه های اجتماعی نیز این رویکرد با عنوان درجه مرکزیت معرفی می شود. هر چه تعداد دوستان (ارتباطات) یک فرد در شبکه اجتماعی بیشتر باشد آن فرد مهمتر است. به عبارت دیگر رتبه بندی افراد بر اساس تعداد ارتباطات آنها است.
شبکه اجتماعی با ارتباطات جهت دارد: در بعضی از شبکه های اجتماعی، ارتباط بین افراد جهت دارد است مثلا شبکه های اجتماعی که بحث Follow در آنها مطرح است یک نمونه از این نوع هستند. به این معنا که اگر کاربر X ، کاربر Y را Follow کند، برعکس رابطه ممکن است وجود نداشته باشد (ممکن است کاربر Y کاربر X را Follow نکند). در این گونه شبکه های اجتماعی ما سه نوع معیار مرکزیت داریم
- درجه مرکزیت شهرت (prominence) یا اعتبار (prestige): به این معنا است که چند ارتباط به سمت فرد وجود دارد (چند نفر یک کاربر را Follow می کنند) – شکل شماره ۱
- درجه مرکزیت جمع گرایی (gregariousness): به این معنا است که یک کاربر چند ارتباط با دیگران دارد (چند نفر را Follow میکند) – شکل شماره ۲
- درجه مرکزیت ترکیبی: معیاری که جمع هر دو حالت بالا است (آر لحاظ محاسبه مثل درجه مرکزیت در شبکه های اجتماعی با ارتباطات بدون جهت است)
شکل ۱ – درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی : شهرت (prominence) یا اعتبار (prestige)
شکل ۲ – درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی جمع گرایی (gregariousness)
توی این مطلب سعی داشتیم اهمیت میعار درجه مرکزیت در داده کاوی شبکه اجتماعی رو به ساده ترین حالت ممکن توضیح بدیم. منتظر بررسی سایر معیارهای مرکزیت باشید.