داده کاویداده کاوی برای مدیران
چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار
همانند هر فعالیتی که بازخورد در آن نقش اساسی دارد، در داده کاوی نیز توجه به بازخوردها میتواند نقش اساسی را در بهبود وضعیت کسب و کارها داشته باشد. در تصویر زیر چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار مشخص شده است.
چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار
داده کاوی سعی میکند با یادگیری بر اساس بازخوردها، فعالیتهای بعدی را بهبود ببخشید. این فرآیند بهبود یک فرایند بدون پایان است و همیشه در حال اجراست.
داده کاوی تمام تلاش خود را میکند تا بتواند فضای تکنولوژی را به فضای کسب و کار نزدیک کند. بیشتر کاربر داده کاوی در کسب و کار در حوزه marketing است. با این وجود سایر سایر بخشهای کسب و کار نیز مانند تخمین customer-level risk میتوانند برای اهداف خود از داده کاوی استفاده شود.
دانستن پاسخ سوالات زیر می تواند نقش اساسی در کارایی داده کاوی در کسب و کارها داشته باشد.
۱- هدف کسب و کاری که قصد دارند داده کاوی را در مورد آن انجام بدهند چیست؟
۲- راه حلهای که از خروجی داده کاوی انتظار دارند چگونه باید باشد؟ (راهکار تکنیکال یا راهکار استراتژیکی)
۳- چه محدودیتهای در دادههای مربوط به کسب و کار وجود دارد؟
۴- دادههای که از کسب و کار بهدست آمده است چقدر دقیق است؟
۵- انتظارات کسب و کار از خروجی داده کاوی دقیقاً چیست؟
۶- چه ابزارها و تکنولوژی های باید برای رسیدن به اهداف مورد نظر کاربر باید توسعه پیدا کند؟
۷- راه حلهای ارائه شده توس داده کاوی چگونه بر محیط کسب و کار اعمال میشود؟
۸- نتایج مربوط به راه حلهای ارائه شده توسط داده کاوی چگونه بررسی و دنبال میشود؟
هرچه پاسخ سوالات فوق دقیقتر باشد، داده کاوی و فعالین این حوزه می توانند راهکارهای مفید و قابل اجرا برای حل مشکلات کسب و کارها و یا رفع نیازهای آنها ارائه دهند.