داده کاویداده کاوی برای مدیران

چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار

همانند هر فعالیتی که بازخورد در آن نقش اساسی دارد، در داده کاوی نیز توجه به بازخوردها می‌تواند نقش اساسی را در بهبود وضعیت کسب و کارها داشته باشد. در تصویر زیر چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار مشخص شده است.

داده کاوی در کسب و کار

چرخه یادگیری و اجرای داده کاوی در کسب و کار

داده کاوی سعی می‌کند با یادگیری بر اساس بازخوردها، فعالیت‌های بعدی را بهبود ببخشید. این فرآیند بهبود یک فرایند بدون پایان است و همیشه در حال اجراست.
داده کاوی تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند فضای تکنولوژی را به فضای کسب و کار نزدیک کند. بیشتر کاربر داده کاوی در کسب و کار در حوزه marketing است. با این وجود سایر سایر بخش‌های کسب و کار نیز مانند تخمین customer-level risk می‌توانند برای اهداف خود از داده کاوی استفاده شود.

دانستن پاسخ سوالات زیر می تواند نقش اساسی در کارایی داده کاوی در کسب و کارها داشته باشد.
۱-    هدف کسب و کاری که قصد دارند داده کاوی را در مورد آن انجام بدهند چیست؟
۲-    راه حل‌های که از خروجی داده کاوی انتظار دارند چگونه باید باشد؟ (راهکار تکنیکال یا راهکار استراتژیکی)
۳-    چه محدودیت‌های در داده‌های مربوط به کسب و کار وجود دارد؟
۴-    داده‌های که از کسب و کار به‌دست آمده است چقدر دقیق است؟
۵-    انتظارات کسب و کار از خروجی داده کاوی دقیقاً چیست؟
۶-    چه ابزارها و تکنولوژی های باید برای رسیدن به اهداف مورد نظر کاربر باید توسعه پیدا کند؟
۷-    راه حل‌های ارائه شده توس داده کاوی چگونه بر محیط کسب و کار اعمال می‌شود؟
۸-    نتایج مربوط به راه حل‌های ارائه شده توسط داده کاوی چگونه بررسی و دنبال می‌شود؟

هرچه پاسخ سوالات فوق دقیقتر باشد، داده کاوی و فعالین این حوزه می توانند راهکارهای مفید و قابل اجرا برای حل مشکلات کسب و کارها و یا رفع نیازهای آنها  ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن