داده کاویداده کاوی برای مدیران

داده کاوی ابزاری موثر در تصمیم گیری مدیران کسب و کار

در اولین مطلب این بخش قصد داریم ارتباط داده کاوی و مدیران کسب و کار رو بیان کنیم. وابستگی کسب و کارهای امروز به اینترنت و نرم افزارها غیر قابل انکار است، طوری که ادامه حیات خیلی از کسب و کارها وابسته به اینترنت و نرم افزارهای است.

به عنوان متال می تونیم سایت‌های فروش آنلاین رو ذکر کنیم که تمام بستر فعالیت اونا (غیر از بخش انبار و محصولات فیزیکی) مبتنی بر اینترنت است. البته بخش انبار و محصولات فیزیک هم بسیار به نرم افزارهای مدیریت انبار و خرید فروش و … وابسته است. شاید یکی از مشکلات اصلی انبارها در قدیم بحث انبار گردانی بود که امروزه به صورت خودکار و با سرعت بالاتر توسط نرم افزارها انجام میشه. خلاصه، استفاده از نرم افزارها و سایر تکنولوژی‌های جدید حوزه فناوری اطلاعات باعث شده حجم بسیار بالایی از داده در کسب و کارها ذخیره بشه.

این حجم داده می توانه به عنوان یک منبع کلیدی و ارزش مند برای پشتیبانی از تصمیمات مدیریتی مورد استفاده قرار بگیره.  داده کاوی ابزاری است که می‌تواند در این شرایط به کمک کسب و کارها بیاید و با کمک پردازش داده‌های موجود در کسب کار، راهکارهای را در جهت بهبود فرآیندهای کسب و کار ارائه کند.

ما پیش‌تر داده کاوی و مفاهیم مرتبط با آن را بررسی کردیم. در این جا تنها به تعریف آن بسنده می‌کنیم. داده کاوی یعنی “پردازش حجم بالای داده‌ها(Data) به منظور استخراج اطلاعات مفید  (Information)”

با توجه به اهمیت داده کاوی، شرکت‌های پیشرو در حوزه‌های مختلف صنعت، توجه خاصی به این حوزه دارند و سرمایه گذاری‌های را نیز در این حوزه انجام داده‌اند و موفقیت‌های را نیز کسب کرده‌اند. در مطالب بعدی به بعضی از این نمونه‌ها اشاره خواهد شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن