فرآیند کاویفرآیند کاوی برای مدیران

فرایند کاوی در کسب و کار : مدل های فرایندی استخراج شده از کسب و کار Replay

همانطور که در قبلا بیان کردیم، انطباق مدل استخراج شده از فرایندهای کسب و کار، و آنچه که در واقعیت رخ میدهد ، یکی از مهمترین اهداف الگوریتم فرایند کاوی در کسب و کار است. به همین منظور سه رویکرد زیر را برای بررسی انطباق مدل فرایندی استخراج شده و آنچه در واقعیت رخ می‌دهد را معرفی کردیم

  1. Play-In
  2. Play-Out
  3. Replay

دو مدل اول را در مطلب گذشته بطور کامل بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این مطلب رجوع کنید. در این مطلب رویکرد Replay را بررسی میکنیم.

رویکرد Replay:
در این رویکرد فایل event log و مدل فرایند به عنوان ورودی به الگوریتم داده می شود.  در الگوریتم های این رویکرد، فایل event log بر روی مدل ورودی تست می شود.

فرایند کاوی در کسب و کار

فرایند کاوی در کسب و کار : رویکرد Replay

  بررسی انطباق فرایند با فایل event log می تواند به دلایل زیر انجام شود:

  • بررسی انطباق فایل event log و مدل فرایند: یکی از مهمترین کارکردهای الگوریتم های موجود در رویکرد replay بررسی میزان انطباق مدل فرایند با آنچه در event log می باشد. خروجی این الگوریتم می تواند مشخص کند که مدل داده شده به الگوریتم چقدر با فایل event log هماهنگ است. این خروجی می تواند در مواردی مانند اصلاح مدل فرایندی، شناسایی فرایند های غیر منطبق بر مدل و … به کار گرفته شود.
  • ارائه اطلاعات تکمیلی در مورد مدل: الگوریتم های موجود در رویکرد replay از آنجایی که مدل فرایندی  و اطلاعات event log را به صورت همزمان در اختیار دارند  می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهند به عنوان مثال می توان به تعیین تعداد دفعاتی که یک بخش از فرایند تکرار می شود، تعیین قسمت های پرتکرار فرایند، وابستگی های اجرایی بخش های مختلف مدل فرایند و از همه مهمتر تعیین گلوگاه های فرایندی اشاره نمود.
  • ایجاد مدل های پیش بینی: یکی دیگر از مهمترین کارکردهای الگوریتم های موجود در رویکرد replay، ایجاد مدل های پیش بینی است. برای مشخص تر شدن این موضوع آن را با یک مثال بیان می کنیم. فرض کنید مدل فرایند زیر به عنوان ورود به الگوریتم داده شده است

 

فرایند کاوی در کسب و کار
فرایند کاوی در کسب و کار  : نمونه مدل فرایند

فرایند در ابتدای کار پس از فعالیت A به یکی از دو شاخه c1 یا c2 می روند. فرض کنید با بررسی event log مشخص شده است که متوسط اجرای فعالیت های که از مسیر c1 ادامه پیدا می‌کنند ۸ ساعت می‌شود تا به فعالیت E برسند  و متوسط فرایندهای که اجرای آنها از مسیر c2 ادامه پیدا می‌کند ۲ ساعت طول می‌کشد تا به فعالیت E برسند. این می‌تواند به عنوان یک مدل پیش بینی استخراج و در اختیار مدیران قرار بگیرد و مدت زمان فرایند های بعدی را بر اساس اینکه از کدام یک از مسیرها می روند بر حسب ساعت پیش بینی نمود.

البته پیش بینی تنها محدود به معیار زمان نمی باشد و می تواند در هزینه های فرایند، منابع مورد استفاده قرار گرفته فرایند و … نیز کاربرد داشته باشد.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن